This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Colin Roche
Le Fagot
2023

faggot wood, bassoon & audio
1'

14 pages
27*35 cm
read
buy
20.80 €
Score
16.60 €
PDF Score
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month



Description
fr

This short piece for bassoon can exist in two versions. A recorded version, in which the different elements are superimposed in the mix, or a concert version, in which the different sequences are layered as the performance progresses.
But first, let’s get back to what this piece is, or better still, what a bassoon is to me: a bundling, i.e. an assembly of various types of wood, bound together by a hart (a type of tie made of wicker or other soft wood, used to bind bundles, or wads), a link. In a new project, I've always liked to go back to the genesis, to better grasp the poetics of things and objects. Bringing the bassoon back to its bundle condition seemed to me to be the right gesture.
So I bundled up to better understand where the bassoon came from, and what it had to tell me. I came up with the crudest instrument I could imagine, a simple bundle made of two main pieces and an assembly of small pieces of wood. So I bundled them up and left them to dry. Taking the schematic form of the bassoon, this instrument plays a predominant role in the piece.
As my research progressed, I was fascinated by the complexity of the instrument’s construction, by the deployment of rods, keys, shapes and various and varied shortcuts to obtain the sounds: logical or illogical finger movements, but great virtuosity of the instrument’s manufacture, then associated with the necessary virtuosity of the performer.
The succession of pitches requires a fascinating agility on the part of the musician, and I was particularly struck by the technique of the thumbs, moving from one key to another. The keys are attached to rods of different sizes, making the construction labyrinthine for the music-lover’s eye.
This short apostille (the certification of an official act or document) is the story of my relationship with this instrument, as elegant as it is mysterious, and the mise en abyme of a manufacture.
[Colin Roche]

• Commissioned by ensemble Ars Nova
• Recorded on November 19th 2023 by Philippe Récart (bassoon) streamed within 'Mosaïque' project
Cette courte pièce pour basson peut exister en deux versions. En version enregistrée, par une superposition des différents éléments au mixage, ou en version de concert, où l’étagement des différentes séquences se fait au fil de la performance.
Mais revenons tout d’abord à ce qu’est cette pièce, ou mieux encore, à ce qu’est un basson à mes yeux : un fagot, c’est- à-dire un assemblage de bois divers, liés ensemble par une hart, un lien. J’ai toujours apprécié, dans un nouveau projet, repartir de la genèse, pour mieux appréhender la poétique des choses et des objets. Ramener le basson à sa condition de fagot me semblait être le geste juste.
J’ai donc fagoté pour mieux comprendre d’où pouvait bien venir le basson, et ce qu’il avait à me raconter. J’en ai tiré l’instrument le plus brut que je pouvais imaginer, un simple fagot fait de deux pièces principales, et d’un assemblage de petits bois. Je les ai donc fagotés, puis laissé sécher. Reprenant la forme schématique du basson, cet instrument a une importance prépondérante dans la pièce.
J’ai été fasciné, en avançant dans mes recherches, par la complexité de la facture de l’instrument, par le déploiement de tiges, clés, formes, raccourcis divers et variés pour obtenir les sons : des déplacements de doigts logiques ou non, mais une grande virtuosité de la facture, associée ensuite à la virtuosité nécessaire de l’interprète.
La succession des hauteurs nécessite de la part du musicien une agilité passionnante, et j’ai été en particulier saisi par la technicité des pouces, passant d’une clé à l’autre, d’une forme de clé à l’autre. Des clés accrochées à des tiges, de tailles différentes, rendant la facture labyrinthique à l’œil du mélomane.
Cette courte apostille est le récit de mon lien avec cet instrument aussi élégant que mystérieux, et la mise en abyme d’une fabrique.
[Colin Roche]

• Commande de l’ensemble Ars Nova
• Œuvre enregistrée le 19 novembre 2023 par Philippe Récart (basson) puis diffusée en ligne dans le cadre du projet Mosaïque

Credits

  • Edited by Misael Gauchat
  • Notice layout: Maxime Barthélemy
  • English translation: Annabelle Berthomé-Reynolds
  • Proofreading: Colin Roche
Philippe Récart – 19/11/2023 © ensemble Ars nova

Composer See all


Colin Roche
About
fr
1974 – *

Espousing a sensitive approach to his art, the music of Colin Roche unscrupulously favors fragility. He approaches every piece with the thought process of a visual artist made apparent through the use of instruments. Detail to timing, things and events becomes obsessional.

Find the complete works, dating from 2014 to future pieces, at Maison ONA.
1974 – *

Porteur d’une approche sensible, la musicalité de Colin Roche tend sans complexe vers la fragilité. Chaque œuvre est le fruit d’une reflexion plastique, se manifestant au travers d’un dispositif instrumental. Les détails du temps, des choses et des évènements sont obsessions.

Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de ses œuvres composées depuis 2014 et à venir.