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Luc Ferrari
Et tournent les sons dans la garrigue
Réflexion sur l'écriture n°1
1977

ensemble ad lib. & audio
25'30

13 pages
35*27 cm
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« I recognized its time suspended like shapes and durations of gestures of love … »
« Je reconnaissais son temps suspendu comme formes et durées de gestes d’amour… »
Luc Ferrari
Description
fr

This musical work is more a proposal than a composition. It plays on communication between musicians who choose to perform or ‘invent’ it.

What is proposed is a score of intentions or sound desires, the tape indicating the musical material and form, as well as general ideas that should give sense to it.

I found a few sentences written while working and which seem to me to put into context (without too much detail) the intentions of this composition, and put the musicians in a psychological climate that stimulate the imagination:

“... In recent summers, I had prolonged stays in the scrublands of Corbières. I dozed there without really sleeping during the hot hours of the day. This half-sleep (or abandonment of consciousness in the first degree) imbued me from this place with which I entered in collusion. A silence inhabited by small sounds more or less defined, scents of lavender and thyme, the hardness of the stones and thistles, moving air through the pine needles of which the noise evokes caresses on the curves of a magnificent body.

“What did you do today?” one asked me, and I replied, “I worked in the scrubland”.

The sweet and violent scrubland of a complex and indeterminate sensuality, situated its universe in contrast with the rest of the landscape, I recognized its time suspended like shapes and durations of gestures of love ...”
[Luc Ferrari]

• Commissioned by Action Musicale
• Premiered in 1977, Narbonne (France) by Le Vivant Quartet
Cette pièce musicale est une proposition plus qu’une composition. Elle se joue sur la communication entre les musiciens qui choisissent de la réaliser ou de « l’inventer ».

Ce qui est proposé est une partition d’intentions ou de désirs sonores, une bande magnétique qui indique des matières musicales et une forme, et des idées générales qui doivent lui donner un sens.

J’ai retrouvé quelques phrases écrites au moment du travail et qui me semblent situer (sans trop préciser) les intentions de cette composition, et mettre les musiciens dans un climat psychologique qui les incite à l’imagination :

« …Ces derniers étés, j’ai fait dans la garrigue des Corbières des stations prolongées. J’y sommeillais sans vraiment dormir, pendant les heures chaudes de la journée. Ce demi-sommeil (ou abandon de la conscience au premier degré) m’imprégnait de ce lieu avec lequel j’entrais en connivence. Un silence habité de petits sons plus ou moins définis, les parfums de la lavande et du thym, la dureté des pierres et des chardons, l’air en mouvement dans les aiguilles de pin dont le bruit évoque celui des caresses sur les courbes d’un grand corps.

« Qu’as-tu fait aujourd’hui? » me demandait-on, et je répondais, « J’ai travaillé dans la garrigue ».

La garrigue douce et violente de sensualité complexe et indéterminée, situait son univers en différence avec le reste du paysage, je reconnaissais son temps suspendu comme formes et durées de gestes d’amour… »
[Luc Ferrari]

• Commande d'Action Musicale
• Création en 1977 à Narbonne (France) par Le Vivant Quartet

Credits

  • Edited by Maxime Barthélemy
  • Engraving: Facundo Llompart
  • Translation: Daniel Campbell
  • Proofreading: Brunhild Meyer-Ferrari
© Brunhild Meyer-Ferrari

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Luc Ferrari
About
fr
Never ceasing to investigate, Luc Ferrari leaves behind a body of work by turns exalting, noble, funny, intimate, and nocturnal. Like a mirror turned toward the Other, it reflects the world and its fantasies.

He had a weakness for women with accents.

Find the near-complete catalogue of his mixed music and sonic pieces at Maison ONA — about 150 works released over time.
N’ayant eu de cesse de questionner, Luc Ferrari nous laisse une œuvre tour à tour solaire, généreuse, drôle, intime ou nocturne. Tel un miroir tourné vers l’autre, s’y reflètent le monde et ses fantasmes.

Il avait un petit faible pour les femmes avec un accent.

Retrouvez chez Maison ONA la quasi-intégralité de ses pièces mixtes et sur support — soit environ 150 œuvres progressivement disponibles.