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Colin Roche
La lettre
Ces encoches en apostille
2018

ensemble (fl, cl, gtr, vla & vlc)
8'

16 pages
24*32 cm
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17.83 €
Score
Printed edition
14.26 €
PDF Score
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139.50 €
Performance Set
6 Scores, 5 origami envelops & 5 pencils
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« I remember love letters, and a break-up letter. »
« Je me souviens de lettres d’amour, et d’une lettre de rupture. »
Colin Roche
Description
fr

I remember my 20th birthday. In particular, a letter that my father had written me at the time — made all the more exceptional by the fact that he was never one to talk much about feelings. « Never explain, never complain », he would say. In my hand was the exception to his credo.
I remember love letters, and a break-up letter.
I remember the letter that a friend had sent me after their failed suicide attempt.
These, and others, are so many notches in my life, since they were addressed to me.

It's difficult, even impossible, for the writer in me to ignore what real life is. I have, so to speak, got over this duplicity, even if only unconsciously for now. I admit it more freely today: my output is intrinsically linked to what I live. Therefore, in a way, I write myself into everything I produce.

Here, this letter, which is the very object of the work at hand. Paper, pencil, and eraser make up the sound matter. The gesture of writing becomes a gesture made on the instrument; rubbing, tracing, turning pages, tearing… The five instruments, piccolo, clarinet, guitar, viola and cello are turned back into simple objects, the sounds they produce being done through (primarily) non-musical sounds. The performer becomes “writer” through the medium of their instrument. And through playing with these sounds, the chamber music is reduced to the idea of five people playing, breathing, with one another, or more correctly towards one another.

This is what was addressed to those who made up the Cairn ensemble, especially Jérôme Combier — friend and instigator of this project, who wrote me a decade ago one of those rare letters from one composer to another which I remember so vividly.

But a hidden, additional address to myself is made as I write (or reply), which is also the matter of this letter itself, the notches of life in composition; I live them fully as I live fully the address to these performers and fellow travellers on the path of creation.

« Dear Jérôme,
… »

[Colin Roche]

• Commissioned by ensemble Cairn
• Premiered on 21 November 2018 at Théâtre d'Orléans for its 20th anniversary
• Dedicated to Jérôme Combier
Je me souviens de mes 20 ans. Et d’une lettre en particulier, celle que mon père m’avait écrite alors. Peu disert en général sur les sentiments, sa lettre n’en était que plus rare. « Never explain, never complain » disait-il à l’envie. Je tenais en main l’exception à son credo.
Je me souviens de lettres d’amour, et d’une lettre de rupture.
Je me souviens de la lettre qu’un ami m’avait adressée de l’hôpital après avoir raté son suicide.
Celles-ci, comme d’autres, sont autant d’encoches dans ma vie puisqu’elles m’étaient adressées.

Il m’est difficile, voire impossible, de faire abstraction de ce qu’est la vie réelle pour l’écrivant que je suis. J’ai pour ainsi dire fait le deuil de cette duplicité, peut-être inconsciemment dans un premier temps. Aujourd’hui, je l’admets plus volontiers :
ma fabrique est intrinsèquement liée à ce que je vis. Ainsi, d’une certaine façon, je m’écris, dans chaque objet de mon travail.

Ici cette lettre qui est l’objet même du travail. Papier, crayon, gomme, sont la matière sonore. Le geste d’écrire comme geste rapporté à l’instrument, celui de gommer, le son produit par le fait de tracer, de changer de page, de la griffer : les cinq
instruments, piccolo, clarinette, guitare, alto et violoncelle,
sont dès le début de la fabrique rendus à leur statut d’objet qui, par le geste (non musical a priori) crée le son. L’interprète
devient “écrivant” par le medium de son instrument. Par ce jeu sonore, la musique de chambre est ramenée à l’idée de cinq personnages correspondant, respirant les uns avec les autres, ou plus justement les uns vers les autres.

Voici la matière de cette adresse à ceux qui ont fait l’ensemble Cairn, et en particulier à Jérôme Combier, ami, instigateur de ce projet, et qui m’écrivit, il y a une dizaine d’années, l’une des rares lettres de compositeur à compositeur dont je me souvienne si vivement.

Mais alors que j’écris (ou lui réponds), se loge en apostille cette adresse à moi-même, qui est aussi la matière de cette lettre, des encoches de vie dans la composition ; je les investis comme j’investis l’adresse à ces interprètes et camarades du chemin de la création.

« Cher Jérôme,
… »

[Colin Roche]

• Commande de l'ensemble Cairn
• Création par l'ensemble le 21 novembre 2018 au Théâtre d'Orléans dans le cadre des trois soirées singulières pour fêter son 20ème anniversaire
• Dédiée à Jérôme Combier

Credits

  • Edited by Misael Gauchat
  • Notice layout: Maxime Barthélemy
  • Translation: Edward J. P. Williams
  • Proofreading: Colin Roche
Origami envelop

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Colin Roche
About
fr
Espousing a sensitive approach to his art, the music of Colin Roche unscrupulously favors fragility. He approaches every piece with the thought process of a visual artist made apparent through the use of instruments. Detail to timing, things and events becomes obsessional.

He would've like to meet Marcel Proust.

Find the complete works, dating from 2014 to future pieces, at Maison ONA.
Porteur d’une approche sensible, la musicalité de Colin Roche tend sans complexe vers la fragilité. Chaque œuvre est le fruit d’une reflexion plastique, se manifestant au travers d’un dispositif instrumental. Les détails du temps, des choses et des évènements sont obsessions.

Il aurait aimé rencontrer Marcel Proust.

Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de ses œuvres composées depuis 2014 et à venir.