This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Branimir Vincze
Menu
Scores Books Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Bernard Parmegiani
Et après…
1973

bandoneon & audio
12'

14 pages
35*27 cm
listen
read
buy
17.83 €
Score
Printed edition
Enquire
Performance Set Rental
2 Scores & Audio
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« […] places me somewhere where I can never return to it. »
« […] me mettant ainsi dans la situation de ne plus y revenir.  »
Bernard Parmegiani
Description
fr

What can happen 'after' the timbres situated within the same zone of pitches have been varied? Could you perpetuate a continuum without risking to be sucked in yourself, as if stuck in a vinyl groove or a loop whose every cycle generates subtle changes?
In order to break out once and for all from this musical period where my infatuation for
repetitive music regulated my creative process — wanting to be done with Opheus’ power [Pour en finir avec le pouvoir d'Orphée (1972)] — I asked myself one last time: "And after that?…". This equally repetitive piece marks my insistence in wanting to give in to this infatuation, but also places me somewhere where I can never return to it.
At this time, I discovered that Michel Portal played the bandoneon. He improvised for me and, over the course of a few recording sessions, often surpassed the formal and dynamic guidelines I'd given him. A short, tango-style musical motif persisted however, embellished with subtle variations every time, but never terminated by any melodic development. 'And after that…', I composed the tape part in accordance with this theme.
[Bernard Parmegiani]

• Premiered during May 1973 at the 'Forum international de musique légère' in Munich by Michel Portal (bandoneon) & Bernard Parmegiani (sound projection)
• Dedicated to Michel Portal
Que peut-il se passer “après” les variations de timbres situées dans une même zone de hauteur ? Pourrait-on perpétuer ainsi un continuum sans risquer de tourner soi-même comme un sillon fermé ou une boucle dont chaque cycle est générateur de subtils changements ?
Afin de me sortir d'une manière irréversible de cette période musicale où mon attrait pour les musiques répétitives guidait ma production, voulant 'en finir avec le Pouvoir d'Orphée' (1972), je me suis posé une dernière fois la question : « Et après ? … ». Cette pièce également répétitive marquait mon insistance à vouloir une dernière fois succomber à cet attrait, me mettant ainsi dans la situation de ne plus y revenir.
Je découvris à l'époque que Michel Portal jouait aussi du bandonéon. Au cours de quelques séances d'enregistrement, il improvisa selon des formes et des dynamiques de jeu que je lui indiquais mais il allait souvent bien au-delà. Cependant un court motif musical de style “tango” revenait toujours, à chaque fois agrémenté de subtiles variations, mais sans que jamais un développement mélodique ne vînt le conclure. 'Et après…' je composais la bande en fonction de ce thème.
[Bernard Parmegiani]

• Création en mai 1973 au Forum international de musique légère de Munich par Michel Portal (bandonéon) & Bernard Parmegiani (projection sonore)
• Dédiée à Michel Portal

Credits

  • Edited by Maxime Barthélemy
  • Score layout: Raphaël Wittmann
  • Translation: Edward J. P. Williams
  • Proofreading: Claude-Anne Bezombes-Parmegiani
M. Portal & B. Parmegiani, during MANCA festival 1996 © rights reserved
© G. Vivien

Composer See all


Bernard Parmegiani
About
fr
Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.

His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his « first ear »), and not least, a few affectionate cats.

Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — about 50 mixed music and electroacoustic pieces released over time.
Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.

Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et « première oreille », sans oublier ses quelques chats affectueux.

Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit près de 50 pièces mixtes et sur support progressivement disponibles.