This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
François Bayle
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Vincze
Menu
Scores Books Records Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Denis Dufour
Avalanche

1995
1 CD + Booklet (digipack)


15 still available
16.— €
Purchase record
1 CD + Booklet
« ★★★★★
[...] brilliantly combines sensuality and complexity in its shimmering aeroliths. »
« ★★★★★
[…] conjugue avec éclat sensualité et complexité dans ses aérolites miroitants. »
Romaric Gergorin (Classica)



« […] proof of the purity suggested by the infinite white mass
of the peaks drowned in the winter clouds. »
« […] gage de la pureté que suggère la masse blanche infinie
des sommets noyés dans les nuages d’hiver. »
Bernard Vincken (Clic Musique)
« It is one of the most powerful ways Dufour creates to demonstrate that there are driving syntaxes from reality to music. »
« C’est l’un des moyens les plus puissants que Dufour utilise pour démontrer qu’il existe des correspondances entre réalité et musique. »
Ettore Garzia (Percorsi Musicali)
« Through to sprightly darts and weaves,
onto spirited flourishes and sunlight-on-white Jiggs. »
« Des fulgurances et des tissages, des ornements pleins d'entrain
et des éblouissements dans la blancheur. »
Roger Batty (Musique Machine)
« […] a subtle gradation of layers
differentiated by a highly volatile discourse. »
« […] une gradation fine des plans que différencie
un discours à la forte volatilité. »
Pierre Rigaudière (Diapason)
« […] combining the virtues of transparency in writing
with the human presence inscribed in the immensity of the white land. »
« […] alliant les vertus de transparence d’une écriture
à la présence humaine inscrite dans l’immensité du pays blanc. »
Patrick Jézéquel (ResMusica)
« Almost as if we were standing on that Greenland snow. »
« Presque comme si nous étions sur cette banquise du Groeland. »
Piercarlo Poggio (Blow Up)
Description
fr

01. Aperdlaut (première neige) 02:07
02. Aput (neige sur le sol) 02:19
03. Quaniit (neige qui tombe) 02:42
04. Kanik (poudreuse qui tombe) 03:05
05. Apivok (gros flocons de neige) 01:08
06. Persok (tourmentes de neige) 01:05
07. Masak (neige humide) 03:25
08. Pugak (neige croûteuse) 01:55
09. Quinek (neige fondue) 03:31
10. Aput aajivitseq (neige éternelle) 07:20
11. Kanigpok (neige en repos) 03:34
12. Makornat (neige glacée poussée par le vent) 02:09
13. Mangerkak (croûte de neige gelée modelée en vagues par le vent) 00:55
14. Kinernek (sur la banquise, neige modelée en vaguelettes) 01:32
15. Kakak Persopok (la montagne qui fume) 02:01
16. Alittineq (versant abrupt des congères) 02:16
17. Paarwaq (rafales de neige) 02:12
18. Piseeq (abris de neige pour la chasse) 02:46
19. Ittinngaq (igloo) 07:24

In nineteen movements of varying lengths and moods, this piece invites us on a voyage across the infinite variation of the forms taken by snow, and the rich vocabulary established by the Inuits for it since their arrival on Greenland, the continent of ice. At work in this piece is a transposition, inspired by morphologies, of a certain kind of energy onto the relationships between the physical and musical realms. This includes the evocative influence the rhythms and timbres so specific to the Inuits’ sound art – at once intimate and strange – might have. You might be surprised at how this essentially vocal and game-centered art form might influence writing for piano. But the attempt to grab hold of such moments, so fragile and fleeting in their archaism, with the piano – symbol of ultimate technical efficiency set in stone by the 19th Century – can be fun and exciting. Paradoxically, it transcends what appears old-fashioned in the stunted modernism of Romantic technology still used today in the West. It breathes unexpected modernity into the all-too-familiar world of the piano. [Thomas Brando]
01. Aperdlaut (première neige) 02:07
02. Aput (neige sur le sol) 02:19
03. Quaniit (neige qui tombe) 02:42
04. Kanik (poudreuse qui tombe) 03:05
05. Apivok (gros flocons de neige) 01:08
06. Persok (tourmentes de neige) 01:05
07. Masak (neige humide) 03:25
08. Pugak (neige croûteuse) 01:55
09. Quinek (neige fondue) 03:31
10. Aput aajivitseq (neige éternelle) 07:20
11. Kanigpok (neige en repos) 03:34
12. Makornat (neige glacée poussée par le vent) 02:09
13. Mangerkak (croûte de neige gelée modelée en vagues par le vent) 00:55
14. Kinernek (sur la banquise, neige modelée en vaguelettes) 01:32
15. Kakak Persopok (la montagne qui fume) 02:01
16. Alittineq (versant abrupt des congères) 02:16
17. Paarwaq (rafales de neige) 02:12
18. Piseeq (abris de neige pour la chasse) 02:46
19. Ittinngaq (igloo) 07:24

En dix-neuf mouvements de durées et d’humeurs très différentes, c’est l’infinie variation des états de la neige et le riche vocabulaire que les Inuits lui ont consacré depuis qu’ils vivent sur le continent de glace, le Groenland, que cette œuvre se propose de parcourir. C’est une inspiration de morphologies, une transposition d’un certain type d’énergie et de liaisons d’un univers physique à un univers musical qui opère dans cette œuvre, incluant ce que les rythmes et les timbres si particuliers de l’art sonore des Inuits – à la fois dans ce qu’ils ont d’intime et d’étrange – peuvent avoir d’influence évocatrice. On pourra s’étonner de ce que cet art essentiellement vocal et ludique puisse en quoi que ce soit influencer une écriture pianistique. Mais la tentative de faire saisir des événements fugaces et fragiles dans leur archaïsme par le piano, symbole d’un ultime aboutissement technique, figé par le XIXe siècle, peut amuser et stimuler : elle transcende paradoxalement ce que le modernisme arrêté de la technologie romantique des instruments encore utilisés aujourd’hui en occident a de désuet. Elle insuffle à l’univers trop connoté qu’est l’univers pianistique une modernité inattendue. [Thomas Brando]

Credits

  • Composed from October 1993 to July 1995 at the request of Gülsin Onay
  • Commissioned by the festival Aujourd’hui Musiques, Perpignan
  • Dedicated to François-Michel Rignol
  • Movements 1-10 premiered by François-Michel Rignol at the John Cage auditorium, Perpignan, on November 20th, 1995, for the festival Aujourd’hui Musiques
  • Full premiere by François-Michel Rignol at the John Cage auditorium, Perpignan, on May 21st, 1996, for the Aujourd’hui Musiques en saison
  • Recording: Château de Jau (Fr) by Jocelyne Le Menach, 1997
  • Editing: Tomonari Higaki
  • Mixing: Denis Dufour
  • Mastering: Jonathan Prager | Piscine à Tokyo
  • Released by Kairos, 2022

Content


© S. Berg

Composer See all


Denis Dufour
About
fr
1953 – *

With his morphological and expressive approach to sound, Denis Dufour works on pieces in a state of constant renewal, on ideas that are specific to each piece. The resultant work is like a large fresco in which no themes sound alike, one goes through varied and breathtaking soundscapes, appreciating the sheer imagination though the consistency of his style. By deliberately but effortlessly having his music open to all sounds, Denis Dufour’s approach is that of liberty, independence and diligence. His craftsmanship, very French, is exquisite and mastered; every second of sound is enveloped by a supra-conscious ear, so that his work contains no trace of automatic tools.

Find his complete works at Maison ONA —nearly 200 instrumental, vocal, mixed music and electroacoustic works released successively.
1953 – *

Avec son approche morphologique et expressive du son, Denis Dufour élabore des œuvres toujours renouvelées car portées par des projets à chaque fois singuliers. En résulte un catalogue qui sonne comme une vaste fresque dont aucun motif ne se ressemble, englobant des paysages variés et prenants, une mosaïque de sonorités, de pensées et de couleurs qui permettent d'apprécier autant son imagination que la cohérence de sa démarche. En ouvrant délibérément mais avec naturel sa musique à tous les sons, Denis Dufour œuvre avec liberté, indépendance et rigueur, et avec un souci de l'artisanat si fin qu'il se fait oublier.

Retrouvez chez Maison ONA l’intégralité de son œuvre musicale —instrumentale, vocale, mixte et sur support— soit près de 200 opus progressivement disponibles.