This website uses ‘cookies’ to give you the best, most relevant experience. Learn more Accept
Click background to close pop-up

Notify me!

EMAIL

NAME



Home
Composers
Catalog
Store
Infos
Cart
Menu
B
Franck Bedrossian
Thierry Blondeau
C
Raphaël Cendo
D
Denis Dufour
Pierre Dutrieu
F
Luc Ferrari
H
Pierre Henry
L
Vincent Laubeuf
Ramon Lazkano
Lin-Ni Liao
José Manuel López López
M
Paul Méfano
P
Bernard Parmegiani
Gérard Pesson
R
Colin Roche
S
Oriol Saladrigues
Pierre Schaeffer
V
Davor Branimir Vincze
Menu
Scores Books Music paper Limited editions Manuscripts Subscription Plans Merchandising
Menu
About us Places FAQ Pro Network
Bernard Parmegiani
Dedans-Dehors
1977

acousmatic piece on audio media
22'20

21 pages
35*27 cm
listen
read
buy
23.— €
Score
Limited
Printed limited edition
Enquire
Performance Set Rental
1 Score & Audio
Learn more
Subscription plans
Include it in a plan to access
the full catalog from 1€/month
« So within our insides that it has become a part of our beings. »
« Si dedans en dedans de nous qu’il est une partie de notre être. »
Bernard Parmegiani
Description
fr

After having used different compositional writing styles (letting the notion of sounds’ “nature” appear through sounds originating from all different types of things, especially in 'De Natura Sonorum'), there still remained the ever-abundant world of the noises that result from human activity, which I’ll call “artificial” so as not to confuse with “natural”. These noises are the clue to life which is, whether close or far, physical or temporal, in the present. Natural sounds possess a power that speak to us at different levels. They reveal a force, an energetic dynamism, which escapes us and yet which we attempt to grab a hold of through the bias of the internalized act of listening. Being able to record them facilitates a progressive logic to their existence. Through our interpretations and our expressions when listening to sonic material, we initiate a metamorphosis from the interior to the exterior. The notion of metamorphosis, or transformation, is one of the principles that directs the shape of this set of movements.

The transformations between sounds reflect their evolution:
- transformations from liquid to solid (water / ice); from solid to gas (combustion / fire)
- back-and-forth within the flux / reflux of space (waves); within the body (breathing in / breathing out)

They can also indicate passages:
- from the inside to the outside (door or portal)
- from the individual to the collective (one person / crowd)

The object which is perceived is therefore not entirely that which we might have taken it to be. Music also brings some of us together while it pulls others away. To each their own interior “sound”.
[Bernard Parmegiani]

• Premiered on 28 February 1977 at the Palais des Arts — Paris, by Bernard Parmegiani

Restored manuscript from the composer, historical documentation about the project & genesis.
French/English publication.
Audio available under licence for any use.
Après l'utilisation de différentes formes d'écritures, laissant apparaître la notion de “nature” sonore à travers les sons de toutes sources, notamment dans 'De Natura Sonorum', il restait le monde, si riche, des bruits dus aux activités humaines que je nommerai “artificiels” pour les distinguer des bruits “naturels”. Ces bruits sont les indices d'une vie présente, proche ou lointaine dans l'espace ou dans le temps. Les sons naturels possèdent un pouvoir qui nous atteint à divers degrés. Ils révèlent une force, une dynamique énergétique qui nous échappe, mais que nous tentons, par le biais de l'écoute interne de retenir. Leur captation favorise une approche de la logique du déroulement de leur existence. À l'écoute de la matière sonore, à travers nos interprétations et nos expressions, nous métamorphosons le dedans en dehors. Cette dernière notion de métamorphose est l'un des principes qui conduit le déroulement de cette suite.

Les métamorphoses entre les sons reflètent leurs changement :
- transformations du fluide au solide (eau / glace), du solide à l'aérien (combustion / feu)
- va et vient dans l'espace flux / reflux (vague), dans le corps (inspiration / expiration)

Ou encore elles indiquent des passages :
- de l'intérieur vers l'extérieur (porte)
- ou de l'individuel au collectif (personne seule / foule)

Ainsi l'objet perçu n'est-il pas tout à fait celui que nous aurions cru qu'il fût. Et, la musique nous rapproche des uns dans le même temps qu'elle nous éloigne des autres. Car à chacun son “son” intérieur.
[Bernard Parmegiani]

• Création le 28 février 1977 au Palais des Arts — Paris, par Bernard Parmegiani

Credits

  • Edited by Maxime Barthélemy
  • Score layout: Raphaël Wittmann
  • Translation: Edward J. P. Williams
  • Proofreading: Claude-Anne Bezombes-Parmegiani
Bernard Parmegiani in his studio, Villebon 1977 © Bourbotte
’In-Out’ Photograph (detail)

Limited edition See all


’In-Out’ Photograph
Bernard Parmegiani "In-Out"
his house of Villebon
© Guy Vivien 1976

Printed photograph on paper (natural white 250 g/sqm) 12*16 cm. Hand-numbered on the back.
9/25
Buy
© G. Vivien

Composer See all


Bernard Parmegiani
About
fr
Bernard Parmegiani is a pioneer and leading light of electroacoustic music. He leaves behind him a vast and fascinating œuvre, a priceless heritage for today's generation.

His life was structured around a few mainstays: working in a studio filled with machines, lighting a pipe filled with Amsterdamer, in the company of his wife (his « first ear »), and not least, a few affectionate cats.

Find the majority of his concert pieces at Maison ONA — about 50 mixed music and electroacoustic pieces released over time.
Immanquable phare, Bernard Parmegiani est une figure pionnière de la musique électroacoustique. Il laisse une œuvre vaste et fascinante, inestimable heritage pour la génération actuelle.

Sa vie reposait sur quelques fondements : travailler dans un studio rempli de machines, allumer une pipe de tabac Amsterdamer, être entouré par sa compagne et « première oreille », sans oublier ses quelques chats affectueux.

Retrouvez chez Maison ONA la majorité de son œuvre musicale pour le concert — soit près de 50 pièces mixtes et sur support progressivement disponibles.